De Tax Shelter-wet werd in 2002 ingevoerd in het Belgisch recht op initiatief van de socialisten en de liberalen die het land bestuurden. Deze maatregel komt de 2 politieke families ten goede, want ze vertaalt zowel de creatie van werkgelegenheid en de ondersteuning van een culturele sector als een fiscale beloning voor winstgevende bedrijven.
In 2015 werd na een succesvol decennium een belangrijke hervorming unaniem goedgekeurd in het parlement. De regering wilde de sector transparanter maken, de aangeboden rendementen harmoniseren en het mechanisme zo veel mogelijk vereenvoudigen om de aantrekkelijkheid ervan te verhogen. Er werd meteen resultaat geboekt; de fondsenwerving steeg vanaf het eerste jaar met 80%.
Sinds 2017 heeft het succes van de hervorming de regering ertoe aangezet om de formule, die tot nu toe voorbehouden was aan de audiovisuele sector, uit te breiden tot de podiumkunsten. De fondsenwerving voor de uitvoerende kunst vertegenwoordigt vandaag 25% van de totale jaarlijkse fondsenwerving.
De belastinghervorming treedt in werking op 1 januari 2018. Geïnspireerd door de culturele, maatschappelijke en economische gevolgen van de Tax Shelter-wet heeft de regering, na haar hervorming, de vrijstellingstarieven aangepast om zich aan te passen aan de nieuwe evolutieve VenB-tarieven en zo de aantrekkelijkheid van het model te behouden. Volgens diezelfde logica werd het absolute plafond voor de jaarlijkse Tax Shelter-belegging in april 2019 verhoogd.
De Tax Shelter heeft al meer dan 15 jaar zijn succes bewezen en weerstand geboden aan diverse regeringen, institutionele en fiscale hervormingen. Elk jaar genieten meer dan 3.000 Belgische ondernemingen ervan en het is voor een groot deel een “fiscale reflex” geworden.
Om de aantrekkelijkheid en het voortbestaan van de Tax Shelter te verzekeren in de bijzondere context van de pandemie van COVID-19, heeft het Parlement op 29 mei 2020 een wetsontwerp goedgekeurd, dat een maatregel voorstelt die het absolute plafond verhoogt dat een begunstigde Belgische vennootschap kan toekennen aan de Tax Shelter. In 2020, 2021 en 2022 zullen ondernemingen een maximum van € 475.000 kunnen toekennen, tegenover € 237.500 voordien. Uit de goedkeuring van deze maatregelen blijkt het belang van dit mechanisme voor de ondersteuning van de culturele sector.
Communicatie van promotionele aard. De goedkeuring van het Prospectus door de FSMA mag niet worden beschouwd als een gunstig advies over het product.
De aandacht van de beleggers wordt in het bijzonder gevestigd op de volgende punten:
Deze Aanbieding heeft betrekking op een belegging van minimum € 5.000 en betreft een belegging in het kader van het Belgisch stelsel dat algemeen bekend staat als “Tax Shelter” en dat in de Artikels 194ter, 194ter/1 en 194ter/2 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 wordt gedefinieerd (hierna “WIB 1992”).
De belegging houdt bepaalde risico’s in waarvan de belangrijkste het niet of gedeeltelijk verkrijgen van de definitieve fiscale vrijstelling in hoofde van de belegger is. De risicofactoren worden beschreven in de samenvatting (zie paragraaf 1.B.3.) en in de paragraaf risicofactoren van het Prospectus (zie paragraaf 2): de belegger wordt verzocht er kennis van te nemen alvorens zijn eventuele beleggingsbeslissing te nemen.
Deze Aanbieding richt zich uitsluitend tot rechtspersonen die aanspraak kunnen maken op een vrijstelling van de belastbare winst overeenkomstig de Artikels 194ter, 194ter/1 en 194ter/2 WIB 1992, en voornamelijk deze die in België onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting of aan de belasting op niet-inwoners (vennootschappen) tegen de gewone aanslagvoet van 25%.
De belegging bestaat uit een storting van fondsen zonder terugbetaling op termijn. Ze bestaat uit een verplichting om een bepaald bedrag over te maken met als doel het verkrijgen van een Tax Shelter-attest voor een in aanmerking komend audiovisueel of podiumkunstenwerk dat onder bepaalde voorwaarden recht geeft op een fiscale vrijstelling. Als tegenprestatie voor de belegging waarvan hij de begunstigde is, verbindt de in aanmerking komende producent zich ertoe een Financieel Rendement te storten dat wordt betaald door de producent van het werk en de in het Prospectus beschreven verplichtingen na te komen om de belegger in staat te stellen het Tax Shelter-Attest en het daarmee verbonden fiscale voordeel te verwerven.
Indien de belegger onderworpen is aan de aanslagvoet voor kleine vennootschappen, kan het totale rendement, inclusief het Financieel Rendement waarvan sprake in het Prospectus, lager of negatief zijn (-6,01%).
De verhouding tussen de opgehaalde Tax Shelter-fondsen in afwachting van het attest en het eigen vermogen van de Emittent op 31/12/2023 is 20,06. Dat betekent dat het eigen vermogen van de Emittent (€4.600.000) 4,98% (1/20,06) van de in afwachting van het attest geworven fondsen dek.
Het Financieel Rendement schommelt afhankelijk van de datum van de storting van de Belegging en de duur van de Belegging. Het beoogde Financieel Rendement waarvan sprake is in dit Prospectus is gebaseerd op de hypothese (i) van een storting ten laatste op 31 décembre 2024 en zal moeten herberekend worden als de storting plaatsvindt na deze datum, rekening houdende met de Euribor-rentevoet van toepassing op het tijdstip van de storting; en (ii) van een duur van de Belegging van 18 maanden. Als die duur korter is dan 18 maanden zal het Financieel Rendement lager liggen.
Het maximumbedrag van de Aanbieding is 40.000.000€.
Onze cookiepolicy informeert u over het gebruik van cookies of soortgelijke technologieën. Als u doorgaat met het surfen op deze site, accepteert u het gebruik van cookies. Meer info